Living Symbols™                                                                          

Met Living Symbols™ wordt gewerkt met 3D-beelden, tekeningen, schilderingen en symbolen etc. De cursus wordt zo beeldend mogelijk en het werkmateriaal zo tastbaar mogelijk gemaakt zodat de deelnemers een directere toegang hebben tot eigen interpretatie, gevoel en herinneringen en ook lichaamsbeleving. Men krijgt meer inzicht in: eigen socialisering; creatieve vermogens; hoe verbanden gelegd kunnen worden; eigen interpretaties; voorwaarden voor betere communicatie, die ten goede komen aan ondernemerschap en hoe authentiek te zijn en vanuit authenticiteit te spreken en handelen.

Living Symbols™ is een  werkvorm die speels en tegelijkertijd stimulerend is op gebied van:

  • Creativiteit om je visie te ontdekken en te realiseren, moet je creatief zijn. Creativiteit gaat over oorspronkelijke ideeën en oplossingen.
  • Nieuwsgierigheid: willen weten hoe iets echt in elkaar zit, zowel in de buitenwereld als bij jezelf.
  • Omgevingsbewustzijn: wees geïnteresseerd in de wereld om je heen.
  • Durf en onafhankelijkheid: je doet niet wat anderen doen, maar je maakt je eigen keuzes en je durft je eigen richting te kiezen. 
  • Doorzettingsvermogen: als het even niet goed gaat, geef je niet op.
  • Eerlijkheid: je neemt anderen en jezelf serieus
  • Leervermogen: je kiest waarin je je wilt ontwikkelen,
  • Verantwoordelijkheid: je neemt de verantwoordelijkheid voor je doelen en daarmee voor je eigen geluk en succes.
  • Avontuurlijkheid: je onderneemt een tocht waarin je jezelf en de wereld gaat ontdekken. Daar heb je een behoorlijke dosis avontuurlijkheid voor nodig.
 

et focuspunt van deze cursus op diverse niveaus:

  • Op individueel niveau: de deelnemer krijgt vaardigheden aangeleerd en handvatten aangereikt die inzetbaar zijn binnen eigen sociale context. Hierdoor is de deelnemer beter in staat om binnen eigen omgeving invloed uit te oefenen ten gunste van zichzelf.
  • Op groepsniveau worden oefeningen en opdrachten gegeven die als doel hebben de sociale betrokkenheid van de deelnemer te helpen versterken. Het betreft inzicht geven in de medeverantwoordelijkheid die men als groep en als ondernemer draagt voor de maatschappij en dus voor elkaar.
  • Op samenlevingsniveau betreft het ontdekken waarom ruimte scheppen voor het uitwisselen met andere culturen, leeftijden en gender belangrijk is voor het leerproces van zowel groep als individu, en hoe dit ten goede komt aan je onderneming.
  • Op sociaal-maatschappelijk niveau betreft het het principe van “matching” waarbij de deelnemer geholpen wordt inzicht te krijgen in hoe kwaliteiten waar hij/zij over beschikt ingezet kunnen worden en al ingezet worden al dan niet op professioneel niveau.
  • Op sociaal-emotioneel niveau betreft het het ontdekken dat je met je aanbod jezelf en ook anderen ondersteunt om sociaal en emotioneel krachtig te zijn.
 

Raamwerk voor de cursus: ‘Jij bent je visitekaart’

Tijdens deze cursus worden er door de deelnemer 4 kerntaken uitgewerkt.

Kerntaak 1 : wie ben ik ;  hoe zie ik mezelf  

Leerdoel: zichzelf centraal stellen.

 

Kerntaak  2: Waar sta ik / ik en mijn omgeving/ ik en mijn gevoel

Leerdoel: krachtig en duidelijk kunnen formuleren en uiten welke plaats hij/zij nu inneemt en hoe deze wel of niet ondersteunend is in eigen groei.

 

Kerntaak3 : Wat kan ik / motivatie en de uitdagingen

Leerdoel: kunnen benoemen hoe eigen kwaliteiten hem/ haar zelf en de omgeving/klanten dienen.

 

Kerntaak  4: Wat wil ik  / zelfontwikkeling

Leerdoel: kunnen benoemen wat  men wil en hoe dit helpt in eigen ontwikkeling.

Deze kerntaken wanneer uitgewerkt, vormen samen een raamwerk aan de hand van welke zichtbaar is welke ontwikkeling de deelnemer heeft doorgemaakt tijdens de training, welke kwaliteiten  hij/zij over beschikt,  op welk niveau deze kwaliteiten ingezet kunnen worden en  op welke gebieden men deze kwaliteiten zou willen en kunnen inzetten.

In geval het nodig is kunnen de uitgewerkte kerntaken gebruikt worden in gesprekken met klantmanager.